Skip to content

Get Help! المشورة

Referrals to Services

Legal aid, psychological counseling and other services can be accessed by contacting the New Woman Research Center and the 16 member NGO task force at 33464901.

 

How to Make a Police Report:

 

Thanks to the Egyptian Center for Women’s Rights for their information on How to Make a Police Report:

 

تلزم الفتاة الصمت

الإجراءات القانونية اللازمة لحماية الفتاة من التحرش الجنسى

أولا : ما هو التحرش الجنسى ؟

هو كل فعل يخدش الحياء و يستطيل إلي جسم المجني عليها ويكون بدرجه من الفحش إلى حد مساسه بعورة المجنى عليها التى لا تدخر وسعا فى صونها وحجبها عن الناس  .

-   بذلك فنحن عندما نتحدث عن التحرش الجنسي بالفتاة فنكون أمام أى من ثلاث جرائم على النحو التالى :-

1- جريمة هتك عرض وهى أى فعل مخل بالحياء على درجة من الجسامه يقع على المجنى عليها  نتيجة كشف أو ملامسة المتهم لجسدها أو جزء منه مما يعد من العورات بغير رضاها .

2- وقد نكون أما م جريمة فعل فاضح علني أو غير علني وهى عباره عن أى فعل يكون من شأنه خدش حياء الغير دون المساس بجسد المجنى عليها مما يؤدي إلي الإخلال بحيائها سواء كان الفعل واقعا عليها ( علنى ) او واقعا علي غيرها فى حضرتها دون رضاها  ( غير علنى ) لأنها جميعا جرائم مخله بالحياء  .

3-  وقد نكون أمام جريمه تعرض لأنثى فى طريق عام أو مطروق على وجه يخدش حياءها وهى من الجرائم التى تقع بالقول وبالفعل ( المعاكسة )

ثانياً : ما هو الإجراء القانوني الواجب أتباعه أذا تعرض الفتاه لأى من الجرائم السابقة  ؟

-   ما هى أول خطوة لحماية الفتاة من أي واقعة تتعرض لها أى ما هو الإجراء القانوني الذي يجب على الفتاة اللجوء أليه عند تعرضها للتحرش  ؟

-          على الفتاة ( المجني عليها ) الذهاب لقسم الشرطة التابع لمكان حدوث الواقعة ولكن عليها أولا أن تحاول فى الأمساك بالجانى عن طريق محاولة أن تستغيث بالمارة أو من الموجودين لحظة وقوع الفعل لأن أمساك الفاعل ووجود شهود للواقعة سيكون له أبلغ الأثر فى أثبات الأتهام عليه خاصة أن هذا الشخص قد يفر من مكان الواقعه ويهرب بفعلته مستغلا عدم معرفة أحد له .

-    وذلك سيتجلى واضحا عند دخول الفتاه لقسم الشرطة فتجد نفسها وسط عدد من الضباط وأمناء الشرطة منوطين بتحرير المحاضر فتقول لأحد الضباط أريد عمل محضر ضد شخص ما قام بالتحرش بي بالطريق العام  فيبدأ يقول لها الأتي :-

-   أين هذا الشخص ؟ هل أمسكت به أم لا ؟ هل عندك شهود كانوا متواجدين أثناء الواقعة وشاهدوا ما حدث بالتفصيل ؟ قبل أن تبدأ الفتاة بالإجابة يقوم الضابط بتحويلها إلى أمين شرطة من الموجودين بالقسم نظرا لانشغاله بمحضر أخر

-   فيبدأ أمين الشرطة بتوجيه سؤاله للفتاة وهو ما اسمك ؟ معك إثبات شخصية ؟ ما هي مهنتك ؟  أين تقيمي ؟ ماذا حدث لكي ؟ فتبدأ الفتاة الإجابة على الأسئلة الموجهة إليها وعن وصفها لواقعة التحرش وظروفها ووقت ومكان حدوثها وهل حدث ذلك لها وهي تسير في الطريق العام ام فى اي مكان وهنا يختلف الأمر في حالتين :-

-         الحالة الأولى:- في حالة الإمساك بالمتحرش

عند الإمساك بالشخص المتحرش سواء من الفتاة أو من قبل الناس التي رأت الواقعة فلابد أن تذهب الفتاة للقسم ومعها شهود لإثبات ما حدث ولتأكيد صحة قولها ويتم فتح المحضر بتدوين الأتي به :

* أسم قسم الشرطة والمديريةالتابع لها

*تاريخ تحرير المحضر وأسم محرره .

* تمهيد في بداية المحضر عن كيفية حدوث واقعة التحرش بالفتاة

* توجيه أسئلة للفتاة ( المجني عليها ) في شكل س/ ج عن اسمها وسنها ومهنتها ومحل إقامتها وماذا حدث لها وعلاقتها بهذا الشخص وهل رأته من قبل أم لا ثم يتم تدوين إجابات المجني عليها لهذه الأسئلة بالمحضر

*توجيه السؤال للمتحرش

الاسم – السن – المهنة  – محل الإقامة – سبب تواجدك في مكان الواقعة – هل قمت بالتحرش بهذه الفتاة – وهل تعرفها من قبل أم أول مرة تراها وبعد اخذ أقوال الشخص المتحرش يتم حجزه لعرضه على النيابة

* اخذ أقوال الشهود العيان لإثبات صحة قول الفتاة لواقعة التحرش بها ويوجه إليهم الأسئلة الآتية :-

الاسم – السن – المهنة – محل الإقامة –  ما صلتك بالمجني عليها أين كنت ذاهب أثناء رايتك لواقعة التحرش – ماذا رأيت ؟

  • يقيد المحضر برقم أحوال لحين  عرضه على النيابه العامة التى تقوم بالتصرف فيه وقيده بالقيد المناسب للواقعه بعد أنتهاء التحقيق  ( جنحة- جناية )  .
  • تحويل المجني عليها والجاني والشهود للنيابة للتحقيق مع كل منهم وسماع شهادة الشهود مع مندوب من القسم برفقته أصل المحضر  سواء صباحية إذا حدثت الواقعة صباحاً والنيابة المسائية إذا كانت الواقعة حدثت مساءاً واذا كان وقت الواقعة متأخرا يتم حجز المتهم للعرض على النيابة الصباحية مع أخذ تعهد على المجني عليها والشهود بالمثول أمام النيابه صباحا لسماع أقوالهم دون أحتجازهم مع المتهم .

-          الحالة الثانية: عدم الإمساك بالمتحرش

يتم توجيه الأسئلة سالفة الذكر للمجني عليها حتى يصل للسؤال الأتي

هل تعرفي هذا الشخص من قبل أو أمسكت به

هل هناك شهود لحدوث واقعة التحرش بها

فإذا كانت إجابة المجني عليها بالنفى فيتم كتابة المحضر وتقفليه ويقيد برقم إداري تأخذة للفتاة الواقع عليها التحرش للسؤال عنه فيما بعد في النيابة التابعة لها قسم الشرطة لمعرفة ما هو القرار النهائي الصادر من النيابة بشأنه هل هوقرار بحفظ المحضر لعدم توافر الأدلة الكافية للاتهام وعدم معرفة الجانى ( مجهول ) أو تطلب النيابة العامة تحريات المباحث بشأن الواقعة محاوله لمعرفة الجانى بعدها يتم التصرف فى المحضر على ضوء تحريات المباحث أما بحفظة لعدم توصلها للجانى أو أعادة قيدة برقم القيد المناسب ( جنحة- جناية ) اذا عرف الجانى وتحديد جلسة لعرض المتهم أمام القضاء لإدانته بالعقوبة المناسبه التى ينص عليها القانون .

نص المواد القانونية الخاصة بجريمة التحرش الجنسي :

نص الماده 268 من قانون العقوبات والتى قررت :

كل من هتك عرض إنسان بالقوه أو بالتهديد أو شرع فى ذلك يعاقب بالأشغال الشاقة من ُلاث سنين إلى سبع وأذا كان عمر من وقعت عليه الجريمه المذكوره لم يبلغ ست عشرة سنه كامله أو كان مرتكبها ممن نص عنهم فى الفقره الثانية من الماده 267 يجوز أبلاغ مدة العقوبه إلى الحد الأقصى المقرر للأشغال الشاقة المؤقتة وأذا أجتمع هذان الشرطان معا يحكم بالأشغال الشاقة المؤبده .

نص الماده 278 من قانون العقوبات والتى قررت :

كل من فعل علانية فعلا فاضحا مخلا بالحياء يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على سنه أو غرامه لا تتجاوز 300 جنية مصرى .

وكذلك نص الماده 279من قانون العقوبات والتى قررت :

يعاقب بالعقوبة السابقة كل من أرتكب مع امرأة امرا مخلا بالحياء ولو فى غير علانية .

نص الماده 306 مكررا أ من قانون العقوبات المعدله بالقانون رقم 93 لسنه 1995والتى قررت :

يعاقب بالحبس مدة لا تجاوز سنة وبغرامه لا تقل عن مائتى جنية ولا تزيد على ألف جنية أو بأحدى هاتين العقوبتين كل من تعرض لأنثى على وجه يخدش حياءها بالقول أو بالفعل فى طريق عام أو مكان مطروق .

ويسرى حكم الفقرة السابقة إذا كان خدش حياء الأنثى قد وقع عن طريق التليفون .

فأذا عاد الجانى إلى أرتكلب جريمة من نفس نوع الجريمة المنصوص عليها فى الفقرتين السابقتين مرة أخرى فى خلال سنة من تاريخ الحكم عليه فى الجريمه الأولى تكون العقوبة الحبس وغرامة لا تقل عن خمسمائة جنية ولا تزيد على ثلاثة ألاف جنية أو بأحدى هاتين العقوبتين .

ثالثاً : ما هو الإجراء القانوني بعد الانتهاء من الإجراءات السابقة

أولا : يمكن بعد ذلك التوجه إلى قسم الشرطة التابع لعمل محضر ضد الجانى بأخذ تعهد بعدم التعرض لها مستقبلا حتى يكون ذلك حماية لها فى حالة عقابه بحكم المحكمة .

ثانياً : متابعة المحضر حتى يتم إحضاره للتوقيع على محضر عدم التعرض بحيث إذا تعرض لها مرة أخري يكون الأتهام ثابت علية ويحكم عليه بالعود طبقا لنص القانون .

 

How to File a Police Report for Sexual Harassment

1. Try to catch the harasser – ask for help from others and ask for their support as witnesses

2. Go to the nearest police station and say that you want to file a police report because you were harassed by someone on the street.

3. In the report you will be asked:

-Where is the harasser?                                               -What is your name?

-Have you caught him?                                               -Do you have any ID?

-Did anyone witness this incident in detail?               -What do you do for a living?

-Describe the way you were harassed                         -When and where did the harassment occur?

-Describe the surrounding conditions

4. Witness must report their name, age, place of residence, their relationship with the harasser, what they were doing, where they were at the time of the incident and what exactly they witnessed.

5. If the harasser is caught, he will be asked for his name, age, profession, place of residence, reason he was at the place of the incident, whether or not he harassed you, and if he knows you or had seen you before. He will then be interrogated. If the harasser is not caught, you will be asked if you knew him before and if you or the witnesses can provide information about him. The report is filed, closed and assigned an administrative number that you will need in order to ask the prosecutor’s office about the final decision. If the harasser can be identified from the report or an investigation, the case will be registered. If not, it will be filed away.

6. The report is assigned a status number until the harasser is interrogated

7. You, the witnesses and the harasser will be taken to the prosecutor’s office for interrogation with a copy of the report.

8. The harasser will be detained and registered based on the crime committed. A trial date is set.

 

Self Defense

 

Self defense classes can make us more confident by giving us tools to avoid harassment and staying safe when it happens. Classes are offered by:

Captain Yasser: Saturdays 10am at the Swiss Club

Sakiet el Sawy: http://www.culturewheel.com/eng/El-Sakia-Academy/Sports-and-Spiritual/Self-Defense-for-Women

George Banha: at the British Club in Mohandeseen 6pm on tuesdays at BCA Mohandeseen. They have a 20LE entry fee for non-members.

 

What Works – Tips from you!

Being sexually harassed makes us all feel terrible. It makes us angry and frustrated and sad and afraid. Unfortunately, there is no one response to sexual harassment that always works or that is good for every situation.

This section was requested by you. It’s a place for us all to share ideas that we’ve tried – whether they worked or not – so we can learn from each others’ experiences.

It’s important to remember that not all responses are appropriate for all situations. Your safety comes first. Never try a response from this page or from anywhere else if you feel like it could put you in danger.

In the coming weeks, we’ll also be filming and posting videos for self-defense specifically designed to deal with sexual harassment. In the meantime, please send to us your tips, advice and techniques and we’ll share them.

From Engy:

دايما السؤال بيجيلنا إيه الي ينفع في التعامل اللحظي مع أي واقعة تحرش؟، سواء لفظي، تحديق، نظر أو حتى اللمس، ودايما بنحتار إيه هي أفضل نصيحة  نقدمها فيما يتعلق بالتعامل مع المتحرش في نفس لحظة حدوث التحرش، لأنه عادة بيجري ومش بنلحق ناخد موقف
مع التجربة والتعرض لكافة أطياف وأشكال التحرش وجدت إن الشيء الوحيد الي بينفع في حالات التحرش اللفظي بالذات أو النظر المتفحص أو الملاحقة هو الآتي:
تقفي وتبصيله في عينيه بمنتهى التركيز والإحساس بالقرف الي بيكون باين على وجهك، خلي عينك في عينه وماتبعديهاش وماتقوليش أي حاجة، بس تنحي له
الفكرة هنا إن النظرة ما لهاش رد، لو زعقتي وشتمتي ممكن يرد عليك بأشنع الآلفاظ، ولو ضربتيه (خصوصا لو مش متدربة على الدفاع عن النفس) بيكون في خطورة عليك برضه من ردة فعله، إنما النظر لعينيه لمده دقيقة بلا حركة بيخليه يحتار ويخاف، غالبا حايفتكر إنك مجنونة ومش حايصدق إنك بصاله في عينيه ومش خايفة كأنك بتقوليله “هات كل ما عندك أنا مش خايفة وقرفانة منك”
أنا الحقيقة جربت النظرة دي كتير، وبتنفع جدا (حتى مع أمناء الشرطة والعساكر إياهم الي انتوا عارفينهم) ممكن تجربوها وتقولوا لنا تنفع ولا لآ

From Yomna:

join :D

Self Defense 4 girls

دافعى عن نفسك

(This facebook page has videos, photos and tips for women’s self defense)

From Amun:

Verbal Harassment
What Works:
1) Keep walking and don’t respond if you’re alone.
2) If you’re being verbally assaulted in a public place, say something with a firm voice.  Tell the person to respect him or herself.

What doesn’t work:
1) If you’re alone and you say something, the person is flattered that you have responded, because sometimes the perpetrators just want to get a response and feel somewhat important.  You have given them what you wanted.  Keep walking if you’re alone and go somewhere where you can report the incident to.  Even if it is a neighborhood store and police officer so they can keep a check on you in the future.
2) Not saying to back off in a firm voice, because then the perpetrator(s) think you are flirting with him/her or they.  They think it is okay that they have verbally harassed you and you accepted it.

Sexual Harassment
What Works:
1) If alone, finding an opportunity to run away, by doing whatever is necessary to stop the sexual harassment (hitting, punching, kicking to give yourself an opportunity to run away from the perpetrator(s) and report the incident as soon as possible.)
2) If done in a public place, yelling and screaming at the person saying what the perpetrator has done.  Making the incident public knowledge will make the perpetrator embarrassed and the incident will cease.

What Doesn’t Work:
1) Submission and thinking there is no way out of it.  You don’t need to beat the perpetrator(s), but buy yourself some time to get away.  Even if it is just 5 seconds.

From Take Back The Tech!

Be safe online | Share a strategy!

There are increasing reports of women and girls who are subjected to harassment and cyberstalking through the use of technology. They can take many forms, from repeated harassing or threatening messages to stealing a person’s identity and posting fake or sexualised messages to monitoring a person’s online and offline activity to posting doctored or private images and videos on websites.

The UN estimates that 95% of aggressive behaviour, harassment, abusive language and denigrating images in online spaces are aimed at women, and come from partners or former partners.

How do you protect your privacy and security as you use the internet? Let’s grow our knowledge and start a list on online safety tips and strategies!

1. Copy and paste this note
2. Add your tip or strategy to the list below
3. Tag 10 friends, including the friend who tagged you
4. Publish it as your status message
5. Post the link to your note on the Take Back The Tech FB group wall.

By the end of the campaign, we might come up with 100 handy tips and strategies that we can all use to be better protect our privacy and safety online!

1) Choose good passwords. Don’t use birthdays or names of pets and family members.
2) Get to know the privacy options on social networking sites and photo-sharing applications.
3) Never post your personal phone number or home address online
4) Switch off your bluetooth unless you’re actively using it
5) Regularly download and delete private photos on your mobile phone
6) If you’re harassed, keep everything! Don’t delete messages, chat logs etc.
7) When you breakup, make your last act together deleting private videos and photos.
8) Do a search on yourself and your home address and number.
9) Log-out from applications when you leave your desk or computer.
10) If you’re harassed, talk to a trusted friend.

From Lauren,
Two words: BEAR SPRAY

You can get this from the States, or have it sent to you. This spray is carried by backpackers or anyone else traveling through areas in the U.S, such as the Rockies, where bear attacks are known to happen. Works on sow grizzlies even.

One spray of this in your assailant’s face and he will be crying and trying to scream for mercy while he rolls on the ground, during which time you can depart with a sense of justice being well served.

If the attacker becomes violent or tries to grab you do not underestimate the effect that a quick kick to a man’s testicles will have on his future interactions with women on the street. I would like to add, however, that this should be an act of defense only taken in these sorts of situation, not when you are angry with one of your male friends, or feel like practicing it.
I hope that your day improves and if you can find a store which sells bear spray, pick up a bottle.

These are just the beginning – send us your tips: [email protected]

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.